Diagnostyka mechatroniki skrzyni biegów

diagnostyka mechatroniki skrzyni biegów

Skrzynia biegów ma kluczowe znaczenie dla wielu konstrukcji w pojeździe mechanicznym. Jej głównym zadaniem jest przekazywanie mocy z silnika na koła oraz zmiana prędkości obrotowej. Stan mechaniczny skrzyni biegów zależy od poprawnej eksploatacji oraz regularnych przeglądów serwisowych. Mechatronika to hydrauliczny sterownik, który odpowiada za prawidłowe działanie skrzyni i wybranie odpowiedniego przełożenia.

Jakiekolwiek nieszczelności i zużycie prowadzą szybko do różnych problemów z funkcjonowaniem skrzyni biegów. Najbardziej narażone są skrzynie nowoczesne ze sterowaniem elektronicznym, ze względu na ich poziom skomplikowania, dużą liczbę czujników i niewielkich mechanizmów.

Regeneracja skrzyń biegów manualnych lub automatycznych jest bardzo droga, dlatego warto o nie zadbać już na wczesnym etapie eksploatacji. Istotna jest kontrola i jeśli zajdzie potrzeba wymiana oleju w skrzyni. Wielu kierowców nie zdaje sobie sprawy, że ważna jest także umiejętność odpowiedniego posługiwania się drążkiem zmiany biegów.

Aby utrzymać skrzynię biegów jak najdłużej w najlepszej kondycji, warto delikatnie zredukować przełożenia i nie zmieniać biegów bez wysprzęglania. Unikajmy także jazdy na wysokich biegach przy najniższych obrotach silnika.

Regeneracja mechatroniki automatycznej skrzyni musi zacząć się od dokładnej inspekcji. To oczywiście niezwykle precyzyjna operacja (przynajmniej, jeśli oczekuje się prawidłowego działania skrzyni), dlatego niewiele warsztatów się jej podejmuje.

Przy testowaniu usterek związanych z mechatroniką skrzyni biegów wykorzystuje się urządzenie Hydra-Test, które pozwala przeprowadzać liczne testy na sterownikach i elektrozaworach. Sprzęt umożliwia wykonanie testów indywidualnych dla pojedynczego zaworu jak i dla wszystkich zaworów jednocześnie. Urządzenie Hydra-Test (Computer Control System), pozwala na badanie sterowników elektrohydraulicznych przy wykorzystaniu specjalnego oprogramowania. Hydra-Test przeprowadza testy w sposób automatyczny. W trakcie testów sekwencje, otwierania i zamykania zaworów, na wszystkich biegach oraz zaworu Lock-up, zaworów regulacji ciśnienia hydrokinetycznego, powtarzane są wielokrotnie – od 1 do 100 powtórzeń na zawór.

Test ten pozwala nam na dokładne sprawdzenie każdego elementu i określenie, które z nich są uszkodzone lub pracują nieprawidłowo i wymagają wymiany na nowy. Oprogramowanie stanowiące integralną część Hydra-Testu może testować elektrozawory PWM, EPC regulacji ciśnienia lub zawory zmiany biegu.

Zastosowanie Hydra-Testu, pozwala na: statyczny i dynamiczny test elektrozaworów. Testy są wykonywane automatycznie lub ręcznie. Pomiar parametrów elektrycznych elektrozaworów. Statyczny i dynamiczny test kompletnych sterowników. Naprawa i regulacja sterowników automatycznych skrzyń biegów. https://autoservice-grabowiecki.pl/test-mechatroniki-kinergo/

Regeneracja skrzyń biegów wymaga dużej wiedzy i zasobnego portfela właścicieli samochodów, dlatego zawsze wykonujemy naprawę w wyspecjalizowanych warsztatach. 

Zobacz również regenerację filtrów DPF https://autoservice-grabowiecki.pl/regeneracja-filtra-dpf/

O rynku motoryzacji

Pomimo stabilnej pozycji i dobrych perspektyw, w najbliższych latach polską branżę motoryzacyjną czekają liczne wyzwania. Główne z nich wiążą się z programem UE dotyczącym przejścia z pojazdów napędzanych silnikami spalinowymi na zeroemisyjne do 2035 roku. Planowana transformacja będzie wymagała ogromnych inwestycji w infrastrukturę, rozwój technologii i szkolenia pracowników. Aby sprostać tym oczekiwaniom niezbędna będzie restrukturyzacja linii produkcyjnych w polskich zakładach wytwórczych, które koncentrują się obecnie głównie na małych samochodach osobowych z tradycyjnymi silnikami. 

Tylko w pierwszych dziewięciu miesiącach 2020 r. produkcja pojazdów silnikowych na europejskich rynkach wschodzących spadła o 23 proc. W 2021 r. Europa była najsłabszym rynkiem świata w sektorze automotive. W drugim półroczu ubiegłego roku spadła ilość rejestracji nowych pojazdów. Początek roku 2022 pokazał, że liczba ta była niższa niż w analogicznych miesiącach w trzech ostatnich latach. Ma to związek m.in. z zakłóceniami łańcuchów dostaw i problemami z dostępnością materiałów potrzebnych do produkcji aut.

Polska będzie musiała zmierzyć się z perspektywą utraty przewagi konkurencyjnej w kilku segmentach branży motoryzacyjnej, co ma związek z rosnącymi kosztami pracy w kraju.

Rozwój rynku motoryzacyjnego w Polsce i Europie w najbliższych latach upływał będzie pod znakiem unijnej propozycji “Fit for 55”. Celem tej propozycji jest zmniejszenie emisji gazów cieplarnianych o 55% do 2030 roku. Dzięki czemu UE zakłada osiągnięcie ostatecznie neutralność pod względem emisji dwutlenku węgla do 2050 roku. Aby osiągnąć ten poziom, konieczne byłoby wyeliminowanie tradycyjnych napędów i zastąpienie ich zeroemisyjnymi już do 2030 roku. Oznacza to również, że pojazdy niespełniające tych wymogów musiałyby zniknąć z rynku europejskiego po 2035 roku.

Dodatkowo, wskazuje się potrzebę większej cyfryzacji polskiego rynku motoryzacyjnego. Dotychczas kanały kontaktu z klientem i sprzedaży opierały się na punktach stacjonarnych. Pandemia wymusiła zmianę tego modelu i pokazała potencjał wirtualnej sprzedaży samochodów, zarówno dystrybutorom, jak i klientom. Ci drudzy zachęceni są do zakupu pojazdu online między innymi dzięki gwarancji satysfakcji, konkurencyjnym cenom, zaufaniu do marki oraz możliwości ulepszeń po zakupie.

Rozwój rynku motoryzacyjnego w Polsce i Europie w najbliższych latach upływał będzie pod znakiem unijnej propozycji “Fit for 55”. Celem tej propozycji jest zmniejszenie emisji gazów cieplarnianych o 55% do 2030 roku. Dzięki czemu UE zakłada osiągnięcie ostatecznie neutralność pod względem emisji dwutlenku węgla do 2050 roku. Aby osiągnąć ten poziom, konieczne byłoby wyeliminowanie tradycyjnych napędów i zastąpienie ich zeroemisyjnymi już do 2030 roku. Oznacza to również, że pojazdy niespełniające tych wymogów musiałyby zniknąć z rynku europejskiego po 2035 roku.

Dodatkowo, wskazuje się potrzebę większej cyfryzacji polskiego rynku motoryzacyjnego. Dotychczas kanały kontaktu z klientem i sprzedaży opierały się na punktach stacjonarnych. Pandemia wymusiła zmianę tego modelu i pokazała potencjał wirtualnej sprzedaży samochodów, zarówno dystrybutorom, jak i klientom. Ci drudzy zachęceni są do zakupu pojazdu online między innymi dzięki gwarancji satysfakcji, konkurencyjnym cenom, zaufaniu do marki oraz możliwości ulepszeń po zakupie.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *