Zakręcanie wody podczas mycia zębów, korzystanie ze zmywarki i energooszczędnych sprzętów czy żarówek, używanie produktów powstałych z materiałów recyklingowych, szklanych słoików, segregacja śmieci. To jedne z wielu ekologicznych rozwiązań jakie wprowadziliśmy do swojej codzienności w ostatnich latach. Pojawia się pytanie, w jaki sposób o środowisko mogą dbać kierowcy?

Wiele serwisów samochodowych stawia na ekologiczną działalność, a ich właściciele zdają sobie sprawę z wpływu swojej działalności na środowisko. Dzięki usłudze Bio Service, z której coraz częściej korzystają warsztaty zrzeszone w sieci Q Service Castrol, mogą sprawić, że odpady, nieuchronnie powstające w warsztacie, zostaną zutylizowane w sposób bezpieczny dla środowiska, a część z nich odzyskana w procesie recyklingu. Naprawa samochodów w warsztatach, które przystąpiły do programu Bio Service, sprawi, że możemy być znacznie spokojniejsi o to, jak zlecona usługa wpłynie na nasze otoczenie.

Kierowcy coraz częściej zwracają uwagę na kwestie związane z ochroną środowiska. Ekologiczna działalność serwisów samochodowych jest ważna dla osób, które na co dzień starają się dbać o planetę oraz prowadzić ekologiczny styl życia. Tego typu rozwiązania pozwalają na wprowadzanie kolejnych, coraz efektywniejszych zmian w przyszłości. Kierowcy zyskują również świadomość, że wybrany przez nich warsztat dba o jak najlepsze standardy pracy, działania, użytkowania i utylizacji zużytych części pojazdów.

Czym jest Bio Service?

Bio Service to profesjonalny program, który pozwala sprawnie zorganizować odbiór odpadów warsztatowych za pośrednictwem firm posiadających odpowiednie uprawnienia oraz zasoby. Należą do nich m.in.: opony, akumulatory, oleje i płyny eksploatacyjne, filtry paliwowe oraz powietrza, opakowania po substancjach niebezpiecznych, sorbenty, materiały filtracyjne oraz tkaniny do wycierania. Poprawny recykling odpadów zapobiega zagrożeniu dla środowiska oraz ludzi i zwierząt. Metale ciężkie oraz związki siarki, które mogą przedostać się do atmosfery przy niewłaściwej utylizacji akumulatora, powodują zwiększenie ryzyka zachorowania na nowotwory. Grozi to również oparzeniami chemicznymi.

Korzystając z programu Bio Service warsztaty samochodowe mogą liczyć na kompleksowy odbiór odpadów, zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa. Wszystkie otrzymane z serwisów zużyte części, płyny, opony czy akumulatory są przekazywane do profesjonalnej utylizacji bądź recyklingu.

–  Niewłaściwe składowanie oraz utylizacja odpadów powodują nagromadzenie zanieczyszczeń i degradację gospodarki naturalnej, a w konsekwencji zagrażają bezpieczeństwu, życiu i zdrowiu pracowników warsztatów, jak i kierowców. Świadomy wybór odpowiedniego serwisu może mieć zatem faktyczny wpływ na zmniejszenie negatywnego wpływu na środowisko naturalne – zaznacza Adrian Siemiński, zarządzający projektem Bio Service na rynku polskim.

Korzystające z usług Bio Service warsztaty Q Service Castrol zapewniają właścicielom oszczędność czasu i pieniędzy, odwiedzający ich kierowcy mają zaś pewność, że ich serwis rozumie, jak ważna w ich działalności jest ekologia.

O rynku motoryzacji

Przedstawiciele firm motoryzacyjnych obecnych na polskim rynku przejawiają pesymizm oceniając zarówno obecną, jak i przyszłą sytuację branży.

Wskaźnik nastrojów menedżerów branży motoryzacyjnej wynosi 46 punktów i jest niższy aż o 23 punkty w porównaniu z wynikami badania przeprowadzonego w połowie 2021 roku. Z najnowszej edycji badania PZPM i KPMG pt. „Barometr nastrojów menedżerów firm motoryzacyjnych” wynika, że większość przedstawicieli branży nie spodziewa się zahamowania rozwoju elektromobilności – prognozując że do 2030 roku więcej niż co trzeci samochód osobowy będzie ładowany z gniazdka.

Światowy kryzys na rynku półprzewodników spowodował spadek sprzedaży w 8 na 10 firmach motoryzacyjnych działających na polskim rynku.

Co – oprócz aspektu wysokich kwalifikacji i dostępności pracowników - czyni Polskę wyjątkową dla branży motoryzacyjnej?

  • Dostępność Transportowa – Zrealizowane (3 249 km) oraz planowane (4 400 km) w najbliższych latach inwestycje w rozwój autostrad i dróg ekspresowych przełożą się wkrótce na 5. pozycję Polski w Europie pod względem długości sieci dróg najwyższej kategorii (wyprzedzając Wielką Brytanię). Także znaczące inwestycje w rozwój terminali portowych, szczególnie kontenerowych - pozwoliło na pozyskanie przez polskie porty regularnych połączeń obsługiwanych przez największe statki z Azją i resztą Europy. De facto, polskie porty stają się bramą dla transportu morskiego dla krajów regionu.
  • Możliwości Kooperacyjne – Obecność ponad 660 firm poddostawczych z certyfikatem IATF 16949:2016, jak również cztery fabryki pojazdów samochodowych (2 x VW Pojazdy Użytkowe, FCA oraz Grupa PSA z fabryką Opla), 6 fabryk autobusów (Solaris, MAN, Scania, Volvo, Autosan, URSUS/AMZ) oraz jedna fabryka pojazdów ciężarowych MAN stanowią o szansach współuczestniczenia w tworzeniu wartości dodanej tego sektora. Specjalnością Polski jest produkcja silników samochodowych czego przykładem są fabryki Volkswagena, Toyoty (dwa zakłady), FCA, Opla oraz obecnie budowany zakład Daimlera. Nie bez znaczenia pozostaje również geograficzna bliskość  pozostałych krajów regionu Europy Centralnej o rozwiniętym sektorze motoryzacyjnym,
  • E-Mobilność – Oficjalnym priorytetem dla kraju jest rozwój elektromobilności. Specjalne programy ulg oraz dofinansowania dla producentów (program E-bus), jak również wspierające rozwój infrastruktury na rzecz e-mobilności stworzą dodatkowe szanse biznesowe. Szacowana łączna wartość programów związanych z tym zagadnieniem może wynieść w okresie najbliższych dziesięciu lat nawet 19,4 mld PLN.
  • Efektywność Finansowa – Atrakcyjny system zachęt inwestycyjnych obejmujący bezpośrednie wsparcie gotówkowe oraz zwolnienia podatkowe to jeden z elementów mających wpływ na wyniki finansowe. Niemniej ważna jest także organizacja pracy oraz pozostałe koszty operacyjne, które w Polsce pozostają na konkurencyjnym poziomie. Przykładowo, w zakresie obciążeń z tytułu ubezpieczeń społecznych procentowa wielkość narzutu na wynagrodzenia brutto płatna przez pracodawcę osiąga w Polsce drugi najniższy poziom wśród krajów regionu.
  • Działalność B+R – Dojrzały ekosystem współpracy z uczelniami oraz wysoka jakość kształcenia stwarzają solidne podwaliny pod rozwój działalności badawczo-rozwojowej. Centra B+R takich firm jak ZF TRW, Delphi, Wabco, Faurecia, Nexteer, Tenneco, Eaton, Valeo, Mahle, GKN Driveline są tego dobrym przykładem.

W ostatniej dekadzie Polski przemysł motoryzacyjny odnotował 100% wzrost mierzony produkcją sprzedaną. Ten niebagatelny sukces, czyniący motoryzację drugim największym sektorem przemysłowym w Polsce (10,1% udziału), nie jest kwestią przypadku, ale rezultatem konsekwentnej pracy przedsiębiorców oraz atrakcyjności inwestycyjnej kraju.

Zarówno w wymiarze liczb bezwzględnych, jak również w ujęciu jakościowym Polska w tej części Europy to kraj o największej liczbie osób w wieku produkcyjnym posiadających solidne wykształcenie techniczne, zarówno na poziomie średnim jak i wyższym. 1,4 mln studentów, z czego ponad 300 tys. na kierunkach inżynierskich stanowi potencjał, który przekłada się bezpośrednio na znakomite wyniki finansowe oraz jakościowe firm inwestujących w Polsce.

Aspekt wielkości kraju, jego zróżnicowania regionalnego i dostępu do zasobów kadrowych jest szczególną przewagą Polski w regionie Europy Centralnej w czasie kiedy walka o talenty przekłada się bezpośrednio na możliwość dalszego rozwoju firm motoryzacyjnych.

Warto zauważyć, iż wydajność pracy na jednego zatrudnionego w sektorze motoryzacyjnym w Polsce wyniosła w 2016 r. 770,9 tys. PLN, co pozycjonuje motoryzację wśród najbardziej wydajnych sektorów przemysłu przetwórczego.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *