Ubiegły rok był bardzo dynamiczny, zwłaszcza dla kierowców, którzy musieli stawić czoła wprowadzonym zmianom w taryfikatorze mandatów i punktów karnych, podwyżkom cen na stacjach paliw i rosnącej inflacji. Czy te wszystkie czynniki zmieniły ich zachowania za kółkiem? Jak nowy taryfikator wpłynął na nawyki polskich kierowców? Yanosik to sprawdził!

Zmiana taryfikatora mandatów odbiła się na Yanosiku

Od 1 stycznia 2022 roku wszedł w życie nowy taryfikator mandatów, który znacznie zmienił stawki, choćby za przekroczenia prędkości jazdy. Kierowcy w obawie przed wysokim mandatem i wzmożonymi kontrolami policji na drogach, jechali bardziej zachowawczo, zauważalne było także większe zainteresowanie popularną aplikacją Yanosik, która m.in. informuje o obecności funkcjonariuszy z “suszarkami” na trasie.

W styczniu 2022 roku zaobserwowaliśmy duży przyrost nowych użytkowników Yanosika. Można powiedzieć, że przybyło ich nawet 3 razy więcej niż w tym samym miesiącu w 2021 roku. Również w tym czasie odnotowaliśmy zwiększoną aktywność stałych użytkowników naszej aplikacji, gdzie zwykle w styczniu i lutym jest znacznie niższa – tłumaczy Małgorzata Dąbrowska, Yanosik

Dane polskiego komunikatora dla kierowców potwierdzają wzrost zapotrzebowania na wsparcie w trasie. Już w styczniu 2022 roku widoczny był ponad 180% przyrost nowych użytkowników, co spowodowane jest wprowadzeniem nowego taryfikatora mandatów. Kolejne miesiące również upłynęły Yanosikowi pod kątem wzrostu nowych użytkowników, niemniej ten nieco złagodniał.

Kolejna fala przyrostu nowych kierowców korzystających z komunikatora nastąpiła we wrześniu, w którym wprowadzono nowy taryfikator punktów karnych (17 września 2022 roku).

W ubiegłym roku zwiększyła się również liczba wspólnie przejechanych milionów kilometrów z Yanosikiem. Twórcy aplikacji odnotowali duży skok już na początku 2022 roku – w styczniu o 57%, a w lutym o 52%.

Czy kierowcy zaczęli jeździć bardziej zachowawczo?

Sprawdziliśmy, jak wyglądała poprawność jazdy kierowców w 2022 roku i porównaliśmy ją do 2021 roku. Ubiegły rok przyniósł zmiany w zachowaniu zmotoryzowanych, którzy w wyniku wprowadzonych zmian w taryfikatorze mandatów i punktów karnych, jeździli zdecydowanie poprawniej. Największe wzrosty poprawności jazdy zauważyliśmy na początku roku, w styczniu i marcu, a także od września do grudnia – komentuje Małgorzata Dąbrowska, Yanosik

Zgodnie z danymi polskiego komunikatora dla kierowców, w 2022 roku najwyższy poziom poprawności jazdy wśród zmotoryzowanych Polaków można zauważyć w styczniu (+1,8%) oraz grudniu (+4,1%), w porównaniu do tych samych miesięcy w 2021 roku.

Niemniej, w miesiącu wprowadzenia nowego taryfikatora punktów karnych również odnotowano wzrost poprawności jazdy polskich kierowców (+2%), a w kolejnych miesiącach nawet 2,8% i 4,1%.

Czy kierowcy aż tak martwili się o ryzyko otrzymania wysokiego mandatu i punktów karnych?

Średnie prędkości jazdy bez zmian?

Eksperci z Yanosika sprawdzili również średnie prędkości jazdy w całym 2022 roku i porównali je do 2021 roku. Okazuje się, że te… niewiele się zmieniły.

W styczniu 2022 roku zanotowano wzrost średniej prędkości jazdy z 57,9 km/h na 58,5 km/h, w lutym również średnia prędkość podskoczyła o 1,1 km/h.

Marzec, kwiecień, maj i czerwiec przebiegły z lekkim spadkiem średnich prędkości jazdy, które znów wzrosły w lipcu i sierpniu.

Dopiero w ostatnim kwartale 2022 roku kierowcy zdecydowanie spuścili nogę z gazu – we wrześniu średnia prędkość jazdy spadła o niecały 1 km/h, w październiku o 1,1 km/h, w listopadzie już o 3,1 km/h, a w grudniu 3,4 km/h.

Yanosik przyjrzał się również średnim prędkościom jazdy polskich kierowców w obszarze zabudowanym.

Okazuje się, że w 2022 roku, kierowcy niewiele zmienili w swoich nawykach. Średnie prędkości jazdy wciąż utrzymywały się na poziomie około 10 km/h mniej, niż wskazuje obowiązujący limit 50 km/h. Początek i koniec roku zapisał się w okolicy 37-39 km/h średniej prędkości jazdy.

Z kolei w obszarze niezabudowanym, w którym limit prędkości zwykle wynosi 90 km/h, polscy kierowcy w ubiegłym roku, pozwolili sobie na delikatny wzrost średniej prędkości jazdy. Widoczna różnica względem 2021 roku wynosi o 1 km/h więcej.

W 2021 roku najwyższą średnią prędkością jazdy było 80,5 km/h w czerwcu, z kolei w 2022 roku było to już 81,3 km/h. Najwyższa średnia prędkość jazdy w obszarze niezabudowanym w ubiegłym roku wyniosła 81,7 km/h.

Kierowcy mieli słuszne obawy, że było więcej kontroli policji w 2022 roku?

Wprowadzenie nowego taryfikatora mandatów 1 stycznia 2022 roku spowodowało powszechny lęk u kierowców, że na drogach pojawi się również więcej kontroli policji. Czy słusznie?

Porównując liczbę zgłoszeń kontroli policji zgłoszonych przez użytkowników Yanosika w ubiegłym roku do 2021 roku zauważyliśmy wzrost w styczniu i lutym, a także od września do listopada. Największy wzrost zgłoszeń kontroli policji wystąpił w październiku 2022 roku (31%) – komentuje Małgorzata Dąbrowska, Yanosik

Liczba zgłoszeń funkcjonariuszy policji kontrolujących prędkość jazdy kierowców wzrosła w styczniu o 25% w porównaniu do analogicznego okresu w 2021 roku, a w lutym o 17%.

Z kolei we wrześniu nastąpił wzrost zgłoszeń o 19%, tak samo jak i w listopadzie.

Wprowadzenie nowego taryfikatora zmniejszyło liczbę wypadków

Zdaniem polskiej policji wprowadzenie zmian w taryfikatorze mandatów oraz punktów karnych miało doprowadzić do zmniejszenia liczby wypadków na polskich drogach, przy jednoczesnym zwiększeniu bezpieczeństwa wszystkich uczestników ruchu drogowego.

Dane z aplikacji Yanosik potwierdzają ten fakt – użytkownicy zgłaszali znacznie mniej wypadków na trasie, aniżeli w 2021 roku.

Jedyne miesiące, w których odnotowaliśmy wzrost zgłoszeń wypadków przez użytkowników naszej aplikacji, to kwiecień (11,5%) oraz październik (2,7%). Te miesiące należą do dość newralgicznych, ze względu na wzmożony ruch na drogach, spowodowany świętami wielkanocnymi oraz okresem przed Wszystkich Świętych, w którym duża część kierowców podróżuje do różnych nekropolii – mówi Małgorzata Dąbrowska, Yanosik Ubiegły rok obfitował w wiele zmian dla polskich kierowców. Wprowadzono nowy taryfikator mandatów oraz punktów karnych, co spowodowało znacznie większą czujność i zachowawczość wśród zmotoryzowanych. W efekcie na drogach zrobiło się bezpieczniej, a większość kierowców skupiła się na poprawnej jeździe, aniżeli przekraczaniu limitów prędkości. Spadła również liczba zgłoszeń wypadków drogowych, przy jednoczesnym wzroście zgłoszeń kontroli policji.  

O rynku motoryzacji

Pomimo stabilnej pozycji i dobrych perspektyw, w najbliższych latach polską branżę motoryzacyjną czekają liczne wyzwania. Główne z nich wiążą się z programem UE dotyczącym przejścia z pojazdów napędzanych silnikami spalinowymi na zeroemisyjne do 2035 roku. Planowana transformacja będzie wymagała ogromnych inwestycji w infrastrukturę, rozwój technologii i szkolenia pracowników. Aby sprostać tym oczekiwaniom niezbędna będzie restrukturyzacja linii produkcyjnych w polskich zakładach wytwórczych, które koncentrują się obecnie głównie na małych samochodach osobowych z tradycyjnymi silnikami. 

Tylko w pierwszych dziewięciu miesiącach 2020 r. produkcja pojazdów silnikowych na europejskich rynkach wschodzących spadła o 23 proc. W 2021 r. Europa była najsłabszym rynkiem świata w sektorze automotive. W drugim półroczu ubiegłego roku spadła ilość rejestracji nowych pojazdów. Początek roku 2022 pokazał, że liczba ta była niższa niż w analogicznych miesiącach w trzech ostatnich latach. Ma to związek m.in. z zakłóceniami łańcuchów dostaw i problemami z dostępnością materiałów potrzebnych do produkcji aut.

Polska będzie musiała zmierzyć się z perspektywą utraty przewagi konkurencyjnej w kilku segmentach branży motoryzacyjnej, co ma związek z rosnącymi kosztami pracy w kraju.

Co – oprócz aspektu wysokich kwalifikacji i dostępności pracowników - czyni Polskę wyjątkową dla branży motoryzacyjnej?

  • Dostępność Transportowa – Zrealizowane (3 249 km) oraz planowane (4 400 km) w najbliższych latach inwestycje w rozwój autostrad i dróg ekspresowych przełożą się wkrótce na 5. pozycję Polski w Europie pod względem długości sieci dróg najwyższej kategorii (wyprzedzając Wielką Brytanię). Także znaczące inwestycje w rozwój terminali portowych, szczególnie kontenerowych - pozwoliło na pozyskanie przez polskie porty regularnych połączeń obsługiwanych przez największe statki z Azją i resztą Europy. De facto, polskie porty stają się bramą dla transportu morskiego dla krajów regionu.
  • Możliwości Kooperacyjne – Obecność ponad 660 firm poddostawczych z certyfikatem IATF 16949:2016, jak również cztery fabryki pojazdów samochodowych (2 x VW Pojazdy Użytkowe, FCA oraz Grupa PSA z fabryką Opla), 6 fabryk autobusów (Solaris, MAN, Scania, Volvo, Autosan, URSUS/AMZ) oraz jedna fabryka pojazdów ciężarowych MAN stanowią o szansach współuczestniczenia w tworzeniu wartości dodanej tego sektora. Specjalnością Polski jest produkcja silników samochodowych czego przykładem są fabryki Volkswagena, Toyoty (dwa zakłady), FCA, Opla oraz obecnie budowany zakład Daimlera. Nie bez znaczenia pozostaje również geograficzna bliskość  pozostałych krajów regionu Europy Centralnej o rozwiniętym sektorze motoryzacyjnym,
  • E-Mobilność – Oficjalnym priorytetem dla kraju jest rozwój elektromobilności. Specjalne programy ulg oraz dofinansowania dla producentów (program E-bus), jak również wspierające rozwój infrastruktury na rzecz e-mobilności stworzą dodatkowe szanse biznesowe. Szacowana łączna wartość programów związanych z tym zagadnieniem może wynieść w okresie najbliższych dziesięciu lat nawet 19,4 mld PLN.
  • Efektywność Finansowa – Atrakcyjny system zachęt inwestycyjnych obejmujący bezpośrednie wsparcie gotówkowe oraz zwolnienia podatkowe to jeden z elementów mających wpływ na wyniki finansowe. Niemniej ważna jest także organizacja pracy oraz pozostałe koszty operacyjne, które w Polsce pozostają na konkurencyjnym poziomie. Przykładowo, w zakresie obciążeń z tytułu ubezpieczeń społecznych procentowa wielkość narzutu na wynagrodzenia brutto płatna przez pracodawcę osiąga w Polsce drugi najniższy poziom wśród krajów regionu.
  • Działalność B+R – Dojrzały ekosystem współpracy z uczelniami oraz wysoka jakość kształcenia stwarzają solidne podwaliny pod rozwój działalności badawczo-rozwojowej. Centra B+R takich firm jak ZF TRW, Delphi, Wabco, Faurecia, Nexteer, Tenneco, Eaton, Valeo, Mahle, GKN Driveline są tego dobrym przykładem.

Nad Wisłą znajdują się liczne zakłady produkcyjne takich marek jak Inter Cars, Toyota Motor Poland czy Mercedes-Benz. Volkswagen Poznań wyprodukował od stycznia 2022 roku już 40 881 samochodów. W 2016 roku Mercedes-Benz zdecydował się wybrać Jawor w województwie dolnośląskim na lokalizację zakładu produkcyjnego o wartości 500 milionów euro. Na Dolnym Śląsku, w Kobierzycach, znajduje się największa w Europie fabryka baterii litowo-jonowych, które są niezbędne do produkcji pojazdów elektrycznych. Rozwijane są tam samoobsługowe linie produkcyjne wykorzystujące sztuczną inteligencję. Ponadto, szwedzki producent baterii do e-pojazdów, Northvolt, poinformował w lutym 2021 o budowie fabryki w Gdańsku. Koniec pierwszego etapu inwestycji o łącznej wartości 200 milionów dolarów zaplanowano na przełom 2022 i 2023 roku. 

Inwestorzy z branży motoryzacyjnej w Polsce mogą korzystać z preferencyjnych przepisów podatkowych i dotacji, które są różnymi formami pomocy publicznej. Wśród środków wspierających znajdują się zwolnienia z podatku dochodowego dla inwestycji oraz podatku od nieruchomości w Specjalnych Strefach Ekonomicznych, a także pomoc oferowana w ramach programów współfinansowanych ze środków Unii Europejskiej, które mają wspierać prace badawczo-rozwojowe. 

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *