CUPRA UrbanRebel – wnętrze inspirowane światem gamingu

  • Nowy, koncepcyjny model CUPRA UrbanRebel wyróżnia się nowoczesnym wnętrzem inspirowanym światem e-sportowym. Samochód został wyposażony w dotykowe ekrany, które wysuwają się po naciśnięciu przycisku, pływającą konsolę, fluorescencyjne oświetlenie wnętrza oraz kierownicę z przyciskami sterującymi.
  • Tapicerka w modelu UrbanRebel została wykonana z części i tkanin pochodzących z recyklingu, a także materiałów neutralnych klimatycznie.

Inspiracja światem gameingowym była myślą przewodnią, którą kierował się zespół projektantów tworzących całkowicie elektryczny samochód CUPRA UrbanRebel. Według zapowiedzi hiszpańskiego producenta nowy elektryk trafi do oferty w 2025 roku, ale już teraz ujawniono szczegóły dotyczące tworzenia nowego konceptu.

Nowe spojrzenie na projektowanie

Projekt elektrycznego modelu CUPRA UrbanRebel został opracowany w Barcelonie. Produkcja zaś planowana jest w Martorell, w ramach hiszpańskiego programu współpracy publiczno-prywatnej na rzecz modernizacji administracji publicznej oraz realizacji planu odbudowy, transformacji i zwiększania odporności gospodarczej – Strategic Project for Economic Recovery and Transformation dla Electric and Connected Vehicle. Koncepcyjne auto zaprojektowane jest z myślą o codziennej jeździe w miastach przyszłości oraz nowych pokoleniach kierowców.

Podczas projektowania całkowicie elektrycznego modelu CUPRA UrbanRebel staraliśmy się zmienić wszystkie ustalone wcześniej reguły. Skupiliśmy się głównie na potrzebach najmłodszych pokoleń kierowców urodzonych w świecie, w którym Internet oferuje natychmiastowe emocje za jednym kliknięciem w ekran. Ich samochód musi zatem dawać to samo uczucie poprzez przełomowy design, który odpowiada na ich potrzeby – mówi Jorge Diez, dyrektor ds. projektowania marki CUPRA.

Kierowca w centrum

Priorytetową ideą marki było całkowite skupienie się na potrzebach kierowcy, poprzez stworzenie asymetrycznej przestrzeni, w której zostanie on umieszczony w centrum pojazdu. Wszystkie najważniejsze funkcje będą natomiast w zasięgu jego ręki, aby poprawić komfort i bezpieczeństwo, a także zadbać o wszechstronność.Dwa z tych elementów to podwójne, dotykowe ekrany, które wysuwają się po naciśnięciu przycisku.Nowy elektryk hiszpańskiego producenta zostanie dodatkowo wyposażony w centralnie umieszczoną kierownicę.

Dzięki wyświetlaczom LED kierowca posiada wszystkie funkcje potrzebne do prowadzenia auta w zasięgu dłoni. Dobrym przykładem może być system Head-Up Display, dzięki któremu poruszanie się nowym modelem CUPRA UrbanRebel stanie się jeszcze bardziej wyjątkowym i emocjonującym doświadczeniem – dodaje Diez.

Samochód elektryczny dla następnych pokoleń

Mając na uwadze potrzeby Generacji Z oraz klientów kolejnych pokoleń, wnętrze CUPRA UrbanRebel charakteryzować się będzie estetyką e-sportową. Wszystko za sprawą projektowania parametrycznego wzmocnionego poprzez zastosowanie oświetlenia wnętrza, które łączy sportowy charakter z kulturą gamingową. Hiszpański producent inspirując się profesjonalnymi fotelami e-sportowymi, stworzył żółto-zielone siedzenia, które zostały wykonane z wykorzystaniem technologii 3D. Do stworzenia wyjątkowej tapicerki CUPRA zastosuje zrównoważone części i tkaniny pochodzące z recyklingu, a także materiały neutralne klimatycznie, aby nowy miejski elektryk był jeszcze bardziej przyjazny dla środowiska.

Podczas projektowania wnętrza CUPRA UrbanRebel, stale mieliśmy na uwadze Generację Z, dlatego opracowaliśmy paletę kolorów skupiająca się wokół fioletów i zieleni, która inspirowana jest wirtualnym światem – tłumaczy Diez.

O rynku motoryzacji

Przedstawiciele firm motoryzacyjnych obecnych na polskim rynku przejawiają pesymizm oceniając zarówno obecną, jak i przyszłą sytuację branży.

Wskaźnik nastrojów menedżerów branży motoryzacyjnej wynosi 46 punktów i jest niższy aż o 23 punkty w porównaniu z wynikami badania przeprowadzonego w połowie 2021 roku. Z najnowszej edycji badania PZPM i KPMG pt. „Barometr nastrojów menedżerów firm motoryzacyjnych” wynika, że większość przedstawicieli branży nie spodziewa się zahamowania rozwoju elektromobilności – prognozując że do 2030 roku więcej niż co trzeci samochód osobowy będzie ładowany z gniazdka.

Światowy kryzys na rynku półprzewodników spowodował spadek sprzedaży w 8 na 10 firmach motoryzacyjnych działających na polskim rynku.

Główny Urząd Statystyczny podaje, że w 2020 roku w Polsce zarejestrowanych było niecałe 33 mln pojazdów samochodowych i ciągników, a także prawie 1,7 mln motocykli. To przyrost o niecały milion w przypadku pojazdów samochodowych i ciągników oraz o ponad 80 tys. motocykli w porównaniu z 2019 r.

Analiza rynku motoryzacyjnego, wykazała, że liczba zarejestrowanych samochodów osobowych wzrosła z 24,4 mln w 2019 r. do ponad 25,1 mln w 2020 r.

W pierwszym kwartale 2022 roku zarejestrowano 102 tys. nowych samochodów osobowych – o 13,4% mniej w porównaniu z analogicznym okresem ubiegłego roku.

Spadek sprzedaży zanotowały również segmenty samochodów dostawczych (-12,3%), samochodów ciężarowych (-3,4%) oraz przyczep i naczep (-2,8%). Wzrosła natomiast sprzedaż samochodów osobowych z napędami alternatywnymi – w pierwszym kwartale 2022 r. w Polsce zarejestrowano 42 tys. tego typu pojazdów, o 13,5% więcej niż rok wcześniej.

Bardzo niepokojące wskaźniki odnotowano w obszarze produkcji pojazdów. W ciągu pierwszych trzech miesięcy 2022 roku w Polsce wyprodukowano zaledwie 90 tys. pojazdów – co oznacza spadek aż o 33,4% rok do roku. To najniższy od lat wynik pierwszych trzech miesięcy roku.  

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *