CUPRA UrbanRebel – wnętrze inspirowane światem gamingu

  • Nowy, koncepcyjny model CUPRA UrbanRebel wyróżnia się nowoczesnym wnętrzem inspirowanym światem e-sportowym. Samochód został wyposażony w dotykowe ekrany, które wysuwają się po naciśnięciu przycisku, pływającą konsolę, fluorescencyjne oświetlenie wnętrza oraz kierownicę z przyciskami sterującymi.
  • Tapicerka w modelu UrbanRebel została wykonana z części i tkanin pochodzących z recyklingu, a także materiałów neutralnych klimatycznie.

Inspiracja światem gameingowym była myślą przewodnią, którą kierował się zespół projektantów tworzących całkowicie elektryczny samochód CUPRA UrbanRebel. Według zapowiedzi hiszpańskiego producenta nowy elektryk trafi do oferty w 2025 roku, ale już teraz ujawniono szczegóły dotyczące tworzenia nowego konceptu.

Nowe spojrzenie na projektowanie

Projekt elektrycznego modelu CUPRA UrbanRebel został opracowany w Barcelonie. Produkcja zaś planowana jest w Martorell, w ramach hiszpańskiego programu współpracy publiczno-prywatnej na rzecz modernizacji administracji publicznej oraz realizacji planu odbudowy, transformacji i zwiększania odporności gospodarczej – Strategic Project for Economic Recovery and Transformation dla Electric and Connected Vehicle. Koncepcyjne auto zaprojektowane jest z myślą o codziennej jeździe w miastach przyszłości oraz nowych pokoleniach kierowców.

Podczas projektowania całkowicie elektrycznego modelu CUPRA UrbanRebel staraliśmy się zmienić wszystkie ustalone wcześniej reguły. Skupiliśmy się głównie na potrzebach najmłodszych pokoleń kierowców urodzonych w świecie, w którym Internet oferuje natychmiastowe emocje za jednym kliknięciem w ekran. Ich samochód musi zatem dawać to samo uczucie poprzez przełomowy design, który odpowiada na ich potrzeby – mówi Jorge Diez, dyrektor ds. projektowania marki CUPRA.

Kierowca w centrum

Priorytetową ideą marki było całkowite skupienie się na potrzebach kierowcy, poprzez stworzenie asymetrycznej przestrzeni, w której zostanie on umieszczony w centrum pojazdu. Wszystkie najważniejsze funkcje będą natomiast w zasięgu jego ręki, aby poprawić komfort i bezpieczeństwo, a także zadbać o wszechstronność.Dwa z tych elementów to podwójne, dotykowe ekrany, które wysuwają się po naciśnięciu przycisku.Nowy elektryk hiszpańskiego producenta zostanie dodatkowo wyposażony w centralnie umieszczoną kierownicę.

Dzięki wyświetlaczom LED kierowca posiada wszystkie funkcje potrzebne do prowadzenia auta w zasięgu dłoni. Dobrym przykładem może być system Head-Up Display, dzięki któremu poruszanie się nowym modelem CUPRA UrbanRebel stanie się jeszcze bardziej wyjątkowym i emocjonującym doświadczeniem – dodaje Diez.

Samochód elektryczny dla następnych pokoleń

Mając na uwadze potrzeby Generacji Z oraz klientów kolejnych pokoleń, wnętrze CUPRA UrbanRebel charakteryzować się będzie estetyką e-sportową. Wszystko za sprawą projektowania parametrycznego wzmocnionego poprzez zastosowanie oświetlenia wnętrza, które łączy sportowy charakter z kulturą gamingową. Hiszpański producent inspirując się profesjonalnymi fotelami e-sportowymi, stworzył żółto-zielone siedzenia, które zostały wykonane z wykorzystaniem technologii 3D. Do stworzenia wyjątkowej tapicerki CUPRA zastosuje zrównoważone części i tkaniny pochodzące z recyklingu, a także materiały neutralne klimatycznie, aby nowy miejski elektryk był jeszcze bardziej przyjazny dla środowiska.

Podczas projektowania wnętrza CUPRA UrbanRebel, stale mieliśmy na uwadze Generację Z, dlatego opracowaliśmy paletę kolorów skupiająca się wokół fioletów i zieleni, która inspirowana jest wirtualnym światem – tłumaczy Diez.

O rynku motoryzacji

Nad Wisłą znajdują się liczne zakłady produkcyjne takich marek jak Inter Cars, Toyota Motor Poland czy Mercedes-Benz. Volkswagen Poznań wyprodukował od stycznia 2022 roku już 40 881 samochodów. W 2016 roku Mercedes-Benz zdecydował się wybrać Jawor w województwie dolnośląskim na lokalizację zakładu produkcyjnego o wartości 500 milionów euro. Na Dolnym Śląsku, w Kobierzycach, znajduje się największa w Europie fabryka baterii litowo-jonowych, które są niezbędne do produkcji pojazdów elektrycznych. Rozwijane są tam samoobsługowe linie produkcyjne wykorzystujące sztuczną inteligencję. Ponadto, szwedzki producent baterii do e-pojazdów, Northvolt, poinformował w lutym 2021 o budowie fabryki w Gdańsku. Koniec pierwszego etapu inwestycji o łącznej wartości 200 milionów dolarów zaplanowano na przełom 2022 i 2023 roku. 

Inwestorzy z branży motoryzacyjnej w Polsce mogą korzystać z preferencyjnych przepisów podatkowych i dotacji, które są różnymi formami pomocy publicznej. Wśród środków wspierających znajdują się zwolnienia z podatku dochodowego dla inwestycji oraz podatku od nieruchomości w Specjalnych Strefach Ekonomicznych, a także pomoc oferowana w ramach programów współfinansowanych ze środków Unii Europejskiej, które mają wspierać prace badawczo-rozwojowe. 

Rozwój rynku motoryzacyjnego w Polsce i Europie w najbliższych latach upływał będzie pod znakiem unijnej propozycji “Fit for 55”. Celem tej propozycji jest zmniejszenie emisji gazów cieplarnianych o 55% do 2030 roku. Dzięki czemu UE zakłada osiągnięcie ostatecznie neutralność pod względem emisji dwutlenku węgla do 2050 roku. Aby osiągnąć ten poziom, konieczne byłoby wyeliminowanie tradycyjnych napędów i zastąpienie ich zeroemisyjnymi już do 2030 roku. Oznacza to również, że pojazdy niespełniające tych wymogów musiałyby zniknąć z rynku europejskiego po 2035 roku.

Dodatkowo, wskazuje się potrzebę większej cyfryzacji polskiego rynku motoryzacyjnego. Dotychczas kanały kontaktu z klientem i sprzedaży opierały się na punktach stacjonarnych. Pandemia wymusiła zmianę tego modelu i pokazała potencjał wirtualnej sprzedaży samochodów, zarówno dystrybutorom, jak i klientom. Ci drudzy zachęceni są do zakupu pojazdu online między innymi dzięki gwarancji satysfakcji, konkurencyjnym cenom, zaufaniu do marki oraz możliwości ulepszeń po zakupie.

W pierwszym półroczu 2022 roku zarejestrowano w Polsce 212,4 tys. nowych samochodów osobowych – o 12,3% mniej w porównaniu z analogicznym okresem ubiegłego roku.

Gorsze wyniki sprzedaży zanotowały również segmenty samochodów dostawczych (-18,3%), samochodów ciężarowych (-2,5%), przyczep i naczep (-8%) oraz autobusów (-8,9%).

Wzrosła natomiast sprzedaż samochodów osobowych z napędami alternatywnymi – w ciągu 6-ciu miesięcy 2022 roku zarejestrowano blisko 87 tys. tego typu pojazdów, o 10,3% więcej niż w analogicznym okresie 2021 roku.

Produkcja pojazdów samochodowych w Polsce w ciągu pierwszego półrocza 2022 roku wyniosła 214,3 tys. sztuk – co oznacza spadek o 14,6% rok do roku.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *