CUPRA Formentor z wyróżnieniami w plebiscycie „Auto Motor und Sport”

  • Najpopularniejszy model hiszpańskiej marki po raz drugi znalazł się wśród pojazdów wyróżnionych głosami czytelników niemieckiego magazynu Auto Motor und Sport.
  • Samochód zdobył główną nagrodę w kategorii „Kompaktowy SUV/pojazd terenowy – import”, powtarzając osiągnięcie sprzed roku. W kategorii „Najmodniejsza marka 2023” Formentor zdobył czwarte miejsce.
  • CUPRA w ciągu zaledwie czterech lat stała się najszybciej rozwijającą się marką motoryzacyjną w Europie, a Formentor stanowi główne źródło tego sukcesu.

CUPRA Formentor powtórzyła wynik sprzed roku i ponownie zwyciężyła w głosowaniu czytelników niemieckiego magazynu Auto Motor und Sport w kategorii „Kompaktowy SUV/pojazd terenowy – import”. W rankingu najmodniejszych marek zajęła natomiast czwarte miejsce.

Od początku istnienia marki, CUPRA zdobyła już trzy nagrody tego prestiżowego tytułu. Producent, wraz z CUPRĄ Born znalazł się również wśród siedmiu finalistów konkursu Car of the Year 2022. W ubiegłym roku CUPRA Formentor zdobyła sześć nagród, w tym zwyciężyła w kategorii „Best Cars”.

– CUPRA podbija niemiecki rynek i po raz kolejny pokazuje, co to znaczy być marką lubiącą stawiać sobie duże wyzwania. Wybór czytelników magazynu jest tego najlepszym potwierdzeniem. Cieszę się, że mamy możliwość konkurowania z wieloma silnymi niemieckimi konkurentami oraz wpływ na kwestię panujących trendów – powiedział dyrektor generalny CUPRA, Wayne Griffith.

Do 47. edycji konkursu niemieckiego magazynu zgłoszono 422 modele w 13 kategoriach. W tegorocznym plebiscycie wzięły udział łącznie 64 kompaktowe SUV-y i pojazdy terenowe, z których każdy walczył o głosy 101 550 uczestników.

CUPRA Formentor w swojej kategorii zdobyła 10,8% głosów. Ponowne zwycięstwo producenta z Martorell jest dowodem na to, że CUPRA Formentor potrafi wyróżnić się na tle innych modeli – docenili to czytelnicy tytułu. Crossover od CUPRY zdobył najwięcej głosów czytelników w kategorii „Kompaktowy SUV/pojazd terenowy – import”.

Wyjątkowy design i sportowe osiągi

Formentora wyróżnia wyjątkowy design, dynamika jazdy oraz sportowe osiągi. Samochód został wyposażony w 2-litrowy silnik benzynowy TSI z turbodoładowaniem, który zapewnia moc 310 KM i moment obrotowy 400 Nm. Z zewnątrz pojazd zwraca na siebie uwagę m.in. odważnym designem nadwozia, które zostało docenione w konkursie Red Dot Award w 2021 roku w kategorii Product Design.

Dane dotyczące sprzedaży modelu CUPRA Formentor wyraźnie pokazują, że model jest jednym z najpopularniejszych samochodów w Niemczech. Zgodnie z informacją Federalnego Urzędu Transportu Samochodowego (KBA – Kraftfahrt-Bundesamt), w zeszłym roku był wśród najlepiej sprzedających się SUV-ów. Ponadto Formentor znacząco przyczynił się do rekordowych wyników sprzedażowych marki w Niemczech w 2022 r., odpowiadając za ponad połowę nowych rejestracji.   Łącznie sprzedano w Niemczech 32 639 egzemplarzy modelu Formentor, co oznacza wzrost o 85,4 procent w porównaniu z rokiem ubiegłym.

CUPRA to marka łącząca niekonwencjonalny styl, emocje i wyjątkowe osiągi. Powstała w 2018 roku w Barcelonie. Siedziba firmy znajduje się w miejscowości Martorell, a sprzedaż odbywa się poprzez sieć wyspecjalizowanych punktów na całym świecie.  

W 2021 roku CUPRA utrzymała trend wzrostowy i napędzana sukcesem Formentora potroiła swoją sprzedaż, uzyskując poziom niemal 80 000 egzemplarzy. 

Udowadniając, że elektryfikacja i sportowy charakter doskonale do siebie pasują, w 2021 roku CUPRA zaprezentowała pierwszy w 100% elektryczny samochód marki – CUPRA Born. W 2022 roku firma poszerzyła gamę tego modelu o pojazdy z różnymi pojemnościami akumulatorów, a także o mocniejszą wersję e-Boost. Marka wprowadziła również ekskluzywną, limitowaną edycję modelu CUPRA Formentor VZ5. 

W 2024 roku premierę będzie miał drugi całkowicie elektryczny model marki – CUPRA Tavascan oraz pierwszy zelektryfikowany sportowy SUV, czyli CUPRA Terramar. Rok później na motoryzacyjnym rynku pojawi się najbardziej radykalna interpretacja miejskiego samochodu elektrycznego marki, inspirowana koncepcją CUPRA UrbanRebel.

CUPRA jest oficjalnym partnerem motoryzacyjnym klubu FC Barcelona oraz sponsorem zawodów World Padel Tour i eSports Club Finetwork KOI. Wspiera takie projekty jak festiwal Primavera Sound oraz produkcja łodzi motorowych we współpracy z De Antonio Yachts.

Ambasadorzy marki stanowią część międzynarodowego zespołu CUPRA Tribe i chcą być siłą napędową zmian. Wśród nich są: miejski artysta działający pod pseudonimem TV Boy, złoci medaliści olimpijscy Adam Peaty, Melvin Richardson i Saúl Craviotto, niemiecki bramkarz Marc ter Stegen oraz zdobywczyni Złotej Piłki i najlepsza piłkarka FIFA, Alexia Putellas. Od 2022 roku polskim Partnerem marki CUPRA jest Szymon Godziek, zawodnik specjalizujący się w ekstremalnym freestyle’u MTB i freeride.

O rynku motoryzacji

Przedstawiciele firm motoryzacyjnych obecnych na polskim rynku przejawiają pesymizm oceniając zarówno obecną, jak i przyszłą sytuację branży.

Wskaźnik nastrojów menedżerów branży motoryzacyjnej wynosi 46 punktów i jest niższy aż o 23 punkty w porównaniu z wynikami badania przeprowadzonego w połowie 2021 roku. Z najnowszej edycji badania PZPM i KPMG pt. „Barometr nastrojów menedżerów firm motoryzacyjnych” wynika, że większość przedstawicieli branży nie spodziewa się zahamowania rozwoju elektromobilności – prognozując że do 2030 roku więcej niż co trzeci samochód osobowy będzie ładowany z gniazdka.

Światowy kryzys na rynku półprzewodników spowodował spadek sprzedaży w 8 na 10 firmach motoryzacyjnych działających na polskim rynku.

Co – oprócz aspektu wysokich kwalifikacji i dostępności pracowników - czyni Polskę wyjątkową dla branży motoryzacyjnej?

  • Dostępność Transportowa – Zrealizowane (3 249 km) oraz planowane (4 400 km) w najbliższych latach inwestycje w rozwój autostrad i dróg ekspresowych przełożą się wkrótce na 5. pozycję Polski w Europie pod względem długości sieci dróg najwyższej kategorii (wyprzedzając Wielką Brytanię). Także znaczące inwestycje w rozwój terminali portowych, szczególnie kontenerowych - pozwoliło na pozyskanie przez polskie porty regularnych połączeń obsługiwanych przez największe statki z Azją i resztą Europy. De facto, polskie porty stają się bramą dla transportu morskiego dla krajów regionu.
  • Możliwości Kooperacyjne – Obecność ponad 660 firm poddostawczych z certyfikatem IATF 16949:2016, jak również cztery fabryki pojazdów samochodowych (2 x VW Pojazdy Użytkowe, FCA oraz Grupa PSA z fabryką Opla), 6 fabryk autobusów (Solaris, MAN, Scania, Volvo, Autosan, URSUS/AMZ) oraz jedna fabryka pojazdów ciężarowych MAN stanowią o szansach współuczestniczenia w tworzeniu wartości dodanej tego sektora. Specjalnością Polski jest produkcja silników samochodowych czego przykładem są fabryki Volkswagena, Toyoty (dwa zakłady), FCA, Opla oraz obecnie budowany zakład Daimlera. Nie bez znaczenia pozostaje również geograficzna bliskość  pozostałych krajów regionu Europy Centralnej o rozwiniętym sektorze motoryzacyjnym,
  • E-Mobilność – Oficjalnym priorytetem dla kraju jest rozwój elektromobilności. Specjalne programy ulg oraz dofinansowania dla producentów (program E-bus), jak również wspierające rozwój infrastruktury na rzecz e-mobilności stworzą dodatkowe szanse biznesowe. Szacowana łączna wartość programów związanych z tym zagadnieniem może wynieść w okresie najbliższych dziesięciu lat nawet 19,4 mld PLN.
  • Efektywność Finansowa – Atrakcyjny system zachęt inwestycyjnych obejmujący bezpośrednie wsparcie gotówkowe oraz zwolnienia podatkowe to jeden z elementów mających wpływ na wyniki finansowe. Niemniej ważna jest także organizacja pracy oraz pozostałe koszty operacyjne, które w Polsce pozostają na konkurencyjnym poziomie. Przykładowo, w zakresie obciążeń z tytułu ubezpieczeń społecznych procentowa wielkość narzutu na wynagrodzenia brutto płatna przez pracodawcę osiąga w Polsce drugi najniższy poziom wśród krajów regionu.
  • Działalność B+R – Dojrzały ekosystem współpracy z uczelniami oraz wysoka jakość kształcenia stwarzają solidne podwaliny pod rozwój działalności badawczo-rozwojowej. Centra B+R takich firm jak ZF TRW, Delphi, Wabco, Faurecia, Nexteer, Tenneco, Eaton, Valeo, Mahle, GKN Driveline są tego dobrym przykładem.

Od momentu rosyjskiej inwazji na Ukrainę znacząco wzrosły ceny metali używanych do produkcji samochodów – od aluminium w nadwoziu, palladu w katalizatorach, po nikiel w akumulatorach. Wojna zahamowała również dostawy niezwykle istotnych wiązek przewodów, które są produktem niezbędnym do budowy samochodów.

Ukraina jest ich głównym zaopatrzeniowcem, co już teraz doprowadziło do zawieszenia produkcji w kilku europejskich zakładach. Według danych AlixPartners i Comtrade, z Ukrainy pochodzi prawie 7 proc. wszystkich wiązek importowanych do Unii Europejskiej.

Co więcej, Ukraina odgrywa kluczową rolę w produkcji gazów niezbędnych do wytwarzania półprzewodników, takich jak krypton, argon, ksenon oraz przede wszystkim neon – z tego państwa pochodzi aż 70% ogólnoświatowej produkcji neonu. Warto dodać, że po aneksji Krymu w 2014 r. ceny neonu wzrosły aż 7-krotnie.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *