CUPRA Formentor z wyróżnieniami w plebiscycie „Auto Motor und Sport”

  • Najpopularniejszy model hiszpańskiej marki po raz drugi znalazł się wśród pojazdów wyróżnionych głosami czytelników niemieckiego magazynu Auto Motor und Sport.
  • Samochód zdobył główną nagrodę w kategorii „Kompaktowy SUV/pojazd terenowy – import”, powtarzając osiągnięcie sprzed roku. W kategorii „Najmodniejsza marka 2023” Formentor zdobył czwarte miejsce.
  • CUPRA w ciągu zaledwie czterech lat stała się najszybciej rozwijającą się marką motoryzacyjną w Europie, a Formentor stanowi główne źródło tego sukcesu.

CUPRA Formentor powtórzyła wynik sprzed roku i ponownie zwyciężyła w głosowaniu czytelników niemieckiego magazynu Auto Motor und Sport w kategorii „Kompaktowy SUV/pojazd terenowy – import”. W rankingu najmodniejszych marek zajęła natomiast czwarte miejsce.

Od początku istnienia marki, CUPRA zdobyła już trzy nagrody tego prestiżowego tytułu. Producent, wraz z CUPRĄ Born znalazł się również wśród siedmiu finalistów konkursu Car of the Year 2022. W ubiegłym roku CUPRA Formentor zdobyła sześć nagród, w tym zwyciężyła w kategorii „Best Cars”.

– CUPRA podbija niemiecki rynek i po raz kolejny pokazuje, co to znaczy być marką lubiącą stawiać sobie duże wyzwania. Wybór czytelników magazynu jest tego najlepszym potwierdzeniem. Cieszę się, że mamy możliwość konkurowania z wieloma silnymi niemieckimi konkurentami oraz wpływ na kwestię panujących trendów – powiedział dyrektor generalny CUPRA, Wayne Griffith.

Do 47. edycji konkursu niemieckiego magazynu zgłoszono 422 modele w 13 kategoriach. W tegorocznym plebiscycie wzięły udział łącznie 64 kompaktowe SUV-y i pojazdy terenowe, z których każdy walczył o głosy 101 550 uczestników.

CUPRA Formentor w swojej kategorii zdobyła 10,8% głosów. Ponowne zwycięstwo producenta z Martorell jest dowodem na to, że CUPRA Formentor potrafi wyróżnić się na tle innych modeli – docenili to czytelnicy tytułu. Crossover od CUPRY zdobył najwięcej głosów czytelników w kategorii „Kompaktowy SUV/pojazd terenowy – import”.

Wyjątkowy design i sportowe osiągi

Formentora wyróżnia wyjątkowy design, dynamika jazdy oraz sportowe osiągi. Samochód został wyposażony w 2-litrowy silnik benzynowy TSI z turbodoładowaniem, który zapewnia moc 310 KM i moment obrotowy 400 Nm. Z zewnątrz pojazd zwraca na siebie uwagę m.in. odważnym designem nadwozia, które zostało docenione w konkursie Red Dot Award w 2021 roku w kategorii Product Design.

Dane dotyczące sprzedaży modelu CUPRA Formentor wyraźnie pokazują, że model jest jednym z najpopularniejszych samochodów w Niemczech. Zgodnie z informacją Federalnego Urzędu Transportu Samochodowego (KBA – Kraftfahrt-Bundesamt), w zeszłym roku był wśród najlepiej sprzedających się SUV-ów. Ponadto Formentor znacząco przyczynił się do rekordowych wyników sprzedażowych marki w Niemczech w 2022 r., odpowiadając za ponad połowę nowych rejestracji.   Łącznie sprzedano w Niemczech 32 639 egzemplarzy modelu Formentor, co oznacza wzrost o 85,4 procent w porównaniu z rokiem ubiegłym.

CUPRA to marka łącząca niekonwencjonalny styl, emocje i wyjątkowe osiągi. Powstała w 2018 roku w Barcelonie. Siedziba firmy znajduje się w miejscowości Martorell, a sprzedaż odbywa się poprzez sieć wyspecjalizowanych punktów na całym świecie.  

W 2021 roku CUPRA utrzymała trend wzrostowy i napędzana sukcesem Formentora potroiła swoją sprzedaż, uzyskując poziom niemal 80 000 egzemplarzy. 

Udowadniając, że elektryfikacja i sportowy charakter doskonale do siebie pasują, w 2021 roku CUPRA zaprezentowała pierwszy w 100% elektryczny samochód marki – CUPRA Born. W 2022 roku firma poszerzyła gamę tego modelu o pojazdy z różnymi pojemnościami akumulatorów, a także o mocniejszą wersję e-Boost. Marka wprowadziła również ekskluzywną, limitowaną edycję modelu CUPRA Formentor VZ5. 

W 2024 roku premierę będzie miał drugi całkowicie elektryczny model marki – CUPRA Tavascan oraz pierwszy zelektryfikowany sportowy SUV, czyli CUPRA Terramar. Rok później na motoryzacyjnym rynku pojawi się najbardziej radykalna interpretacja miejskiego samochodu elektrycznego marki, inspirowana koncepcją CUPRA UrbanRebel.

CUPRA jest oficjalnym partnerem motoryzacyjnym klubu FC Barcelona oraz sponsorem zawodów World Padel Tour i eSports Club Finetwork KOI. Wspiera takie projekty jak festiwal Primavera Sound oraz produkcja łodzi motorowych we współpracy z De Antonio Yachts.

Ambasadorzy marki stanowią część międzynarodowego zespołu CUPRA Tribe i chcą być siłą napędową zmian. Wśród nich są: miejski artysta działający pod pseudonimem TV Boy, złoci medaliści olimpijscy Adam Peaty, Melvin Richardson i Saúl Craviotto, niemiecki bramkarz Marc ter Stegen oraz zdobywczyni Złotej Piłki i najlepsza piłkarka FIFA, Alexia Putellas. Od 2022 roku polskim Partnerem marki CUPRA jest Szymon Godziek, zawodnik specjalizujący się w ekstremalnym freestyle’u MTB i freeride.

O rynku motoryzacji

Pomimo stabilnej pozycji i dobrych perspektyw, w najbliższych latach polską branżę motoryzacyjną czekają liczne wyzwania. Główne z nich wiążą się z programem UE dotyczącym przejścia z pojazdów napędzanych silnikami spalinowymi na zeroemisyjne do 2035 roku. Planowana transformacja będzie wymagała ogromnych inwestycji w infrastrukturę, rozwój technologii i szkolenia pracowników. Aby sprostać tym oczekiwaniom niezbędna będzie restrukturyzacja linii produkcyjnych w polskich zakładach wytwórczych, które koncentrują się obecnie głównie na małych samochodach osobowych z tradycyjnymi silnikami. 

Tylko w pierwszych dziewięciu miesiącach 2020 r. produkcja pojazdów silnikowych na europejskich rynkach wschodzących spadła o 23 proc. W 2021 r. Europa była najsłabszym rynkiem świata w sektorze automotive. W drugim półroczu ubiegłego roku spadła ilość rejestracji nowych pojazdów. Początek roku 2022 pokazał, że liczba ta była niższa niż w analogicznych miesiącach w trzech ostatnich latach. Ma to związek m.in. z zakłóceniami łańcuchów dostaw i problemami z dostępnością materiałów potrzebnych do produkcji aut.

Polska będzie musiała zmierzyć się z perspektywą utraty przewagi konkurencyjnej w kilku segmentach branży motoryzacyjnej, co ma związek z rosnącymi kosztami pracy w kraju.

Według danych pochodzących z Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców w 2021 roku dokonano ponad 1,7 mln rejestracji nowych pojazdów, z czego aż 1,3 mln to samochody osobowe. W tym samym roku wydano ponad 372 tys. dokumentów prawa jazdy. Na rynku polskim dominują samochody stare.

Pod koniec 2020 roku aż 40% samochodów osobowych zarejestrowanych w Polsce miało ponad 20 lat, natomiast 38,3% miało od 11 do 20 lat. Dominującym typem pojazdów jest benzyna. W 2020 roku pojazdy z silnikami benzynowymi stanowiły 45% polskiego rynku samochodów. Na drugim miejscu z 40% były diesel, na trzecim miejscu uplasowało się LPG z 14%. Natomiast pojazdy z napędem hybrydowym to jedynie 1%.

Raport za rok 2020 pt. “Branża Motoryzacyjna” przygotowany przez Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego (PZPM) podaje, że w polskich fabrykach w 2020 roku wyprodukowano 428 tys. samochodów osobowych i lekkich dostawczych. To spadek o 31,2% w porównaniu z rokiem wcześniejszym, będący wynikiem czasowego zastopowania gospodarki w związku z pandemią COVID-19.

Przedstawiciele firm motoryzacyjnych obecnych na polskim rynku przejawiają pesymizm oceniając zarówno obecną, jak i przyszłą sytuację branży.

Wskaźnik nastrojów menedżerów branży motoryzacyjnej wynosi 46 punktów i jest niższy aż o 23 punkty w porównaniu z wynikami badania przeprowadzonego w połowie 2021 roku. Z najnowszej edycji badania PZPM i KPMG pt. „Barometr nastrojów menedżerów firm motoryzacyjnych” wynika, że większość przedstawicieli branży nie spodziewa się zahamowania rozwoju elektromobilności – prognozując że do 2030 roku więcej niż co trzeci samochód osobowy będzie ładowany z gniazdka.

Światowy kryzys na rynku półprzewodników spowodował spadek sprzedaży w 8 na 10 firmach motoryzacyjnych działających na polskim rynku.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *