Co zrobić, by akumulator w samochodzie służył nam w każdych warunkach?

Wraz ze spadkiem temperatury zimą, pojemność akumulatorów maleje. Jeśli urządzenie jest już w pewnym zakresie zużyte, mogą pojawić się problemy z uruchomieniem samochodu. Jak do takich sytuacji nie dopuścić? Mechanicy z Q Service Castrol podpowiadają, co robić, by akumulator służył nam jak najdłużej.

Zimą częściej niż zazwyczaj dochodzi do awarii i problemów związanych z uruchomieniem auta. Powodem jest niesprawny lub rozładowany akumulator w pojeździe. Natomiast odpowiednio zadbana bateria będzie poprawnie funkcjonować w samochodzie przez kilka lat, niezależnie od pory roku. O czym należy pamiętać podczas jej regularnej eksploatacji?

Jak dbać o akumulator?

Warto nie zapominać o tym, że prąd w samochodzie zużywają praktycznie wszystkie urządzenia, w tym m.in. reflektory, elektrycznie sterowane szyby, wycieraczki czy system audio lub infotaintment. Najwięcej energii pobierają systemy ogrzewania szyby tylnej, podgrzewane fotele oraz dmuchawa – szczególnie w sytuacji, gdy samochód stoi na światłach bądź w korku.

Jedną z najważniejszych zasad jest regularne sprawdzanie stanu akumulatora zarówno bezpośrednio przez kierowcę, jak również mechaników w serwisie samochodowym przy okresowych przeglądach. Pozwoli to uniknąć kryzysowych sytuacji, gdy bateria odmówi posłuszeństwa podczas próby uruchomienia silnika. Powinno się zwrócić na ten aspekt uwagę szczególnie w okresie jesienno-zimowym. Bardzo często warsztaty za tego typu usługę nie pobierają opłat lub kosztuje to kilkadziesiąt złotych.

Dbanie o akumulator to przede wszystkim regularne sprawdzanie jego stanu. Warto jeszcze raz na jakiś czas przeczyścić klemy. Szczególnie jeśli są brudne.

Inwestycja w dobrej jakości akumulator się opłaca

Ważne jest używanie dobrej jakości akumulatorów, które są bardziej odporne na niskie temperatury i częsta jazdę na krótkich dystansach. Dzięki temu kierowca zyska pewność co do właściwego funkcjonowania pojazdu. Inwestycja pozwala również np. zaoszczędzić zużycie paliwa.

– W naszej ponad 130-letniej historii stawiamy na innowacyjne rozwiązania i korzystamy z najnowocześniejszych technologii. Produkowane przez nas akumulatory spełniają najwyższe standardy jakości zapewniając bezproblemowy rozruch silnika i działanie systemów bezpieczeństwa oraz komfortu w pojazdach konwencjonalnych, hybrydowych i elektrycznych.

 – przyznaje Adam Potępa, Key Account Manager w firmie Clarios Poland, właściciela marki VARTA, partnera sieci Q Service Castrol.

Co z akumulatorem, gdy z samochodu korzysta się rzadko?

Zdarza się, że w wyniku dłuższego przestoju auta i wpływu wysokich temperatur latem, alternator nie miał możliwości naładowania akumulatora i mogło dojść do awarii.

Jeśli z danego pojazdu korzysta się bardzo rzadko bądź wcale, najlepszym rozwiązaniem będzie demontaż akumulatora z auta oraz pozostawienie urządzenia w suchym i ciepłym miejscu. W ten sposób zminimalizowane zostanie prawdopodobieństwo samoczynnego rozładowywania się akumulatora – jego płyty nie ulegną zasiarczeniu, dzięki temu bateria będzie mogła dłużej nam posłużyć.

Poza tym wskazane jest, by pokonywać dłuższe dystanse samochodem. Wtedy akumulator zdąży dobrze się naładować. Na krótszych odległościach nie ma na to szansy.

Awaria akumulatora – co wtedy?

W przypadku gdy pomimo regularnego sprawdzania i dolewania elektrolitu akumulator odmówił posłuszeństwa, pojazd należy uruchomić za pomocą kabli rozruchowych i drugiego auta lub przy użyciu boostera. Co ważne, nie powinno się podłączać ujemnego kabla do ujemnych biegunów obu akumulatorów, ponieważ może to wywołać iskrzenie. To z kolei może doprowadzić do zapłonu lub wybuchu gazów, które wydostają się z baterii. Jeśli pomimo prób, nie uda się uruchomić pojazdu, konieczna będzie wizyta w warsztacie.

Akumulator jest jedną z ważniejszych części znajdujących się w samochodzie. Niekiedy potrafi służyć kierowcy co najmniej przez kilka lat. Warto regularnie sprawdzać jego stan oraz serwisować (dolewać elektrolitu, jeśli jest taka potrzeba) co ok. 4-6 lat. Dobrym rozwiązaniem jest też korzystanie z baterii renomowanych producentów. Wtedy kierowca ma pewność, że akumulator nie odmówi mu posłuszeństwa w najmniej spodziewanym momencie.

O rynku motoryzacji

W pierwszym kwartale 2022 roku zarejestrowano 102 tys. nowych samochodów osobowych – o 13,4% mniej w porównaniu z analogicznym okresem ubiegłego roku.

Spadek sprzedaży zanotowały również segmenty samochodów dostawczych (-12,3%), samochodów ciężarowych (-3,4%) oraz przyczep i naczep (-2,8%). Wzrosła natomiast sprzedaż samochodów osobowych z napędami alternatywnymi – w pierwszym kwartale 2022 r. w Polsce zarejestrowano 42 tys. tego typu pojazdów, o 13,5% więcej niż rok wcześniej.

Bardzo niepokojące wskaźniki odnotowano w obszarze produkcji pojazdów. W ciągu pierwszych trzech miesięcy 2022 roku w Polsce wyprodukowano zaledwie 90 tys. pojazdów – co oznacza spadek aż o 33,4% rok do roku. To najniższy od lat wynik pierwszych trzech miesięcy roku.  

W ostatniej dekadzie Polski przemysł motoryzacyjny odnotował 100% wzrost mierzony produkcją sprzedaną. Ten niebagatelny sukces, czyniący motoryzację drugim największym sektorem przemysłowym w Polsce (10,1% udziału), nie jest kwestią przypadku, ale rezultatem konsekwentnej pracy przedsiębiorców oraz atrakcyjności inwestycyjnej kraju.

Zarówno w wymiarze liczb bezwzględnych, jak również w ujęciu jakościowym Polska w tej części Europy to kraj o największej liczbie osób w wieku produkcyjnym posiadających solidne wykształcenie techniczne, zarówno na poziomie średnim jak i wyższym. 1,4 mln studentów, z czego ponad 300 tys. na kierunkach inżynierskich stanowi potencjał, który przekłada się bezpośrednio na znakomite wyniki finansowe oraz jakościowe firm inwestujących w Polsce.

Aspekt wielkości kraju, jego zróżnicowania regionalnego i dostępu do zasobów kadrowych jest szczególną przewagą Polski w regionie Europy Centralnej w czasie kiedy walka o talenty przekłada się bezpośrednio na możliwość dalszego rozwoju firm motoryzacyjnych.

Warto zauważyć, iż wydajność pracy na jednego zatrudnionego w sektorze motoryzacyjnym w Polsce wyniosła w 2016 r. 770,9 tys. PLN, co pozycjonuje motoryzację wśród najbardziej wydajnych sektorów przemysłu przetwórczego.

W pierwszym półroczu 2022 roku zarejestrowano w Polsce 212,4 tys. nowych samochodów osobowych – o 12,3% mniej w porównaniu z analogicznym okresem ubiegłego roku.

Gorsze wyniki sprzedaży zanotowały również segmenty samochodów dostawczych (-18,3%), samochodów ciężarowych (-2,5%), przyczep i naczep (-8%) oraz autobusów (-8,9%).

Wzrosła natomiast sprzedaż samochodów osobowych z napędami alternatywnymi – w ciągu 6-ciu miesięcy 2022 roku zarejestrowano blisko 87 tys. tego typu pojazdów, o 10,3% więcej niż w analogicznym okresie 2021 roku.

Produkcja pojazdów samochodowych w Polsce w ciągu pierwszego półrocza 2022 roku wyniosła 214,3 tys. sztuk – co oznacza spadek o 14,6% rok do roku.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *