Co zrobić, by akumulator w samochodzie służył nam w każdych warunkach?

Wraz ze spadkiem temperatury zimą, pojemność akumulatorów maleje. Jeśli urządzenie jest już w pewnym zakresie zużyte, mogą pojawić się problemy z uruchomieniem samochodu. Jak do takich sytuacji nie dopuścić? Mechanicy z Q Service Castrol podpowiadają, co robić, by akumulator służył nam jak najdłużej.

Zimą częściej niż zazwyczaj dochodzi do awarii i problemów związanych z uruchomieniem auta. Powodem jest niesprawny lub rozładowany akumulator w pojeździe. Natomiast odpowiednio zadbana bateria będzie poprawnie funkcjonować w samochodzie przez kilka lat, niezależnie od pory roku. O czym należy pamiętać podczas jej regularnej eksploatacji?

Jak dbać o akumulator?

Warto nie zapominać o tym, że prąd w samochodzie zużywają praktycznie wszystkie urządzenia, w tym m.in. reflektory, elektrycznie sterowane szyby, wycieraczki czy system audio lub infotaintment. Najwięcej energii pobierają systemy ogrzewania szyby tylnej, podgrzewane fotele oraz dmuchawa – szczególnie w sytuacji, gdy samochód stoi na światłach bądź w korku.

Jedną z najważniejszych zasad jest regularne sprawdzanie stanu akumulatora zarówno bezpośrednio przez kierowcę, jak również mechaników w serwisie samochodowym przy okresowych przeglądach. Pozwoli to uniknąć kryzysowych sytuacji, gdy bateria odmówi posłuszeństwa podczas próby uruchomienia silnika. Powinno się zwrócić na ten aspekt uwagę szczególnie w okresie jesienno-zimowym. Bardzo często warsztaty za tego typu usługę nie pobierają opłat lub kosztuje to kilkadziesiąt złotych.

Dbanie o akumulator to przede wszystkim regularne sprawdzanie jego stanu. Warto jeszcze raz na jakiś czas przeczyścić klemy. Szczególnie jeśli są brudne.

Inwestycja w dobrej jakości akumulator się opłaca

Ważne jest używanie dobrej jakości akumulatorów, które są bardziej odporne na niskie temperatury i częsta jazdę na krótkich dystansach. Dzięki temu kierowca zyska pewność co do właściwego funkcjonowania pojazdu. Inwestycja pozwala również np. zaoszczędzić zużycie paliwa.

– W naszej ponad 130-letniej historii stawiamy na innowacyjne rozwiązania i korzystamy z najnowocześniejszych technologii. Produkowane przez nas akumulatory spełniają najwyższe standardy jakości zapewniając bezproblemowy rozruch silnika i działanie systemów bezpieczeństwa oraz komfortu w pojazdach konwencjonalnych, hybrydowych i elektrycznych.

 – przyznaje Adam Potępa, Key Account Manager w firmie Clarios Poland, właściciela marki VARTA, partnera sieci Q Service Castrol.

Co z akumulatorem, gdy z samochodu korzysta się rzadko?

Zdarza się, że w wyniku dłuższego przestoju auta i wpływu wysokich temperatur latem, alternator nie miał możliwości naładowania akumulatora i mogło dojść do awarii.

Jeśli z danego pojazdu korzysta się bardzo rzadko bądź wcale, najlepszym rozwiązaniem będzie demontaż akumulatora z auta oraz pozostawienie urządzenia w suchym i ciepłym miejscu. W ten sposób zminimalizowane zostanie prawdopodobieństwo samoczynnego rozładowywania się akumulatora – jego płyty nie ulegną zasiarczeniu, dzięki temu bateria będzie mogła dłużej nam posłużyć.

Poza tym wskazane jest, by pokonywać dłuższe dystanse samochodem. Wtedy akumulator zdąży dobrze się naładować. Na krótszych odległościach nie ma na to szansy.

Awaria akumulatora – co wtedy?

W przypadku gdy pomimo regularnego sprawdzania i dolewania elektrolitu akumulator odmówił posłuszeństwa, pojazd należy uruchomić za pomocą kabli rozruchowych i drugiego auta lub przy użyciu boostera. Co ważne, nie powinno się podłączać ujemnego kabla do ujemnych biegunów obu akumulatorów, ponieważ może to wywołać iskrzenie. To z kolei może doprowadzić do zapłonu lub wybuchu gazów, które wydostają się z baterii. Jeśli pomimo prób, nie uda się uruchomić pojazdu, konieczna będzie wizyta w warsztacie.

Akumulator jest jedną z ważniejszych części znajdujących się w samochodzie. Niekiedy potrafi służyć kierowcy co najmniej przez kilka lat. Warto regularnie sprawdzać jego stan oraz serwisować (dolewać elektrolitu, jeśli jest taka potrzeba) co ok. 4-6 lat. Dobrym rozwiązaniem jest też korzystanie z baterii renomowanych producentów. Wtedy kierowca ma pewność, że akumulator nie odmówi mu posłuszeństwa w najmniej spodziewanym momencie.

O rynku motoryzacji

Główny Urząd Statystyczny podaje, że w 2020 roku w Polsce zarejestrowanych było niecałe 33 mln pojazdów samochodowych i ciągników, a także prawie 1,7 mln motocykli. To przyrost o niecały milion w przypadku pojazdów samochodowych i ciągników oraz o ponad 80 tys. motocykli w porównaniu z 2019 r.

Analiza rynku motoryzacyjnego, wykazała, że liczba zarejestrowanych samochodów osobowych wzrosła z 24,4 mln w 2019 r. do ponad 25,1 mln w 2020 r.

Przedstawiciele firm motoryzacyjnych obecnych na polskim rynku przejawiają pesymizm oceniając zarówno obecną, jak i przyszłą sytuację branży.

Wskaźnik nastrojów menedżerów branży motoryzacyjnej wynosi 46 punktów i jest niższy aż o 23 punkty w porównaniu z wynikami badania przeprowadzonego w połowie 2021 roku. Z najnowszej edycji badania PZPM i KPMG pt. „Barometr nastrojów menedżerów firm motoryzacyjnych” wynika, że większość przedstawicieli branży nie spodziewa się zahamowania rozwoju elektromobilności – prognozując że do 2030 roku więcej niż co trzeci samochód osobowy będzie ładowany z gniazdka.

Światowy kryzys na rynku półprzewodników spowodował spadek sprzedaży w 8 na 10 firmach motoryzacyjnych działających na polskim rynku.

Rozwój rynku motoryzacyjnego w Polsce i Europie w najbliższych latach upływał będzie pod znakiem unijnej propozycji “Fit for 55”. Celem tej propozycji jest zmniejszenie emisji gazów cieplarnianych o 55% do 2030 roku. Dzięki czemu UE zakłada osiągnięcie ostatecznie neutralność pod względem emisji dwutlenku węgla do 2050 roku. Aby osiągnąć ten poziom, konieczne byłoby wyeliminowanie tradycyjnych napędów i zastąpienie ich zeroemisyjnymi już do 2030 roku. Oznacza to również, że pojazdy niespełniające tych wymogów musiałyby zniknąć z rynku europejskiego po 2035 roku.

Dodatkowo, wskazuje się potrzebę większej cyfryzacji polskiego rynku motoryzacyjnego. Dotychczas kanały kontaktu z klientem i sprzedaży opierały się na punktach stacjonarnych. Pandemia wymusiła zmianę tego modelu i pokazała potencjał wirtualnej sprzedaży samochodów, zarówno dystrybutorom, jak i klientom. Ci drudzy zachęceni są do zakupu pojazdu online między innymi dzięki gwarancji satysfakcji, konkurencyjnym cenom, zaufaniu do marki oraz możliwości ulepszeń po zakupie.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *