Diagnostyka mechatroniki skrzyni biegów

diagnostyka mechatroniki skrzyni biegów

Skrzynia biegów ma kluczowe znaczenie dla wielu konstrukcji w pojeździe mechanicznym. Jej głównym zadaniem jest przekazywanie mocy z silnika na koła oraz zmiana prędkości obrotowej. Stan mechaniczny skrzyni biegów zależy od poprawnej eksploatacji oraz regularnych przeglądów serwisowych. Mechatronika to hydrauliczny sterownik, który odpowiada za prawidłowe działanie skrzyni i wybranie odpowiedniego przełożenia.

Jakiekolwiek nieszczelności i zużycie prowadzą szybko do różnych problemów z funkcjonowaniem skrzyni biegów. Najbardziej narażone są skrzynie nowoczesne ze sterowaniem elektronicznym, ze względu na ich poziom skomplikowania, dużą liczbę czujników i niewielkich mechanizmów.

Regeneracja skrzyń biegów manualnych lub automatycznych jest bardzo droga, dlatego warto o nie zadbać już na wczesnym etapie eksploatacji. Istotna jest kontrola i jeśli zajdzie potrzeba wymiana oleju w skrzyni. Wielu kierowców nie zdaje sobie sprawy, że ważna jest także umiejętność odpowiedniego posługiwania się drążkiem zmiany biegów.

Aby utrzymać skrzynię biegów jak najdłużej w najlepszej kondycji, warto delikatnie zredukować przełożenia i nie zmieniać biegów bez wysprzęglania. Unikajmy także jazdy na wysokich biegach przy najniższych obrotach silnika.

Regeneracja mechatroniki automatycznej skrzyni musi zacząć się od dokładnej inspekcji. To oczywiście niezwykle precyzyjna operacja (przynajmniej, jeśli oczekuje się prawidłowego działania skrzyni), dlatego niewiele warsztatów się jej podejmuje.

Przy testowaniu usterek związanych z mechatroniką skrzyni biegów wykorzystuje się urządzenie Hydra-Test, które pozwala przeprowadzać liczne testy na sterownikach i elektrozaworach. Sprzęt umożliwia wykonanie testów indywidualnych dla pojedynczego zaworu jak i dla wszystkich zaworów jednocześnie. Urządzenie Hydra-Test (Computer Control System), pozwala na badanie sterowników elektrohydraulicznych przy wykorzystaniu specjalnego oprogramowania. Hydra-Test przeprowadza testy w sposób automatyczny. W trakcie testów sekwencje, otwierania i zamykania zaworów, na wszystkich biegach oraz zaworu Lock-up, zaworów regulacji ciśnienia hydrokinetycznego, powtarzane są wielokrotnie – od 1 do 100 powtórzeń na zawór.

Test ten pozwala nam na dokładne sprawdzenie każdego elementu i określenie, które z nich są uszkodzone lub pracują nieprawidłowo i wymagają wymiany na nowy. Oprogramowanie stanowiące integralną część Hydra-Testu może testować elektrozawory PWM, EPC regulacji ciśnienia lub zawory zmiany biegu.

Zastosowanie Hydra-Testu, pozwala na: statyczny i dynamiczny test elektrozaworów. Testy są wykonywane automatycznie lub ręcznie. Pomiar parametrów elektrycznych elektrozaworów. Statyczny i dynamiczny test kompletnych sterowników. Naprawa i regulacja sterowników automatycznych skrzyń biegów. https://regeneracja-mechatroniki.pl/

Regeneracja skrzyń biegów wymaga dużej wiedzy i zasobnego portfela właścicieli samochodów, dlatego zawsze wykonujemy naprawę w wyspecjalizowanych warsztatach. 

O rynku motoryzacji

Pomimo stabilnej pozycji i dobrych perspektyw, w najbliższych latach polską branżę motoryzacyjną czekają liczne wyzwania. Główne z nich wiążą się z programem UE dotyczącym przejścia z pojazdów napędzanych silnikami spalinowymi na zeroemisyjne do 2035 roku. Planowana transformacja będzie wymagała ogromnych inwestycji w infrastrukturę, rozwój technologii i szkolenia pracowników. Aby sprostać tym oczekiwaniom niezbędna będzie restrukturyzacja linii produkcyjnych w polskich zakładach wytwórczych, które koncentrują się obecnie głównie na małych samochodach osobowych z tradycyjnymi silnikami. 

Tylko w pierwszych dziewięciu miesiącach 2020 r. produkcja pojazdów silnikowych na europejskich rynkach wschodzących spadła o 23 proc. W 2021 r. Europa była najsłabszym rynkiem świata w sektorze automotive. W drugim półroczu ubiegłego roku spadła ilość rejestracji nowych pojazdów. Początek roku 2022 pokazał, że liczba ta była niższa niż w analogicznych miesiącach w trzech ostatnich latach. Ma to związek m.in. z zakłóceniami łańcuchów dostaw i problemami z dostępnością materiałów potrzebnych do produkcji aut.

Polska będzie musiała zmierzyć się z perspektywą utraty przewagi konkurencyjnej w kilku segmentach branży motoryzacyjnej, co ma związek z rosnącymi kosztami pracy w kraju.

Według danych pochodzących z Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców w 2021 roku dokonano ponad 1,7 mln rejestracji nowych pojazdów, z czego aż 1,3 mln to samochody osobowe. W tym samym roku wydano ponad 372 tys. dokumentów prawa jazdy. Na rynku polskim dominują samochody stare.

Pod koniec 2020 roku aż 40% samochodów osobowych zarejestrowanych w Polsce miało ponad 20 lat, natomiast 38,3% miało od 11 do 20 lat. Dominującym typem pojazdów jest benzyna. W 2020 roku pojazdy z silnikami benzynowymi stanowiły 45% polskiego rynku samochodów. Na drugim miejscu z 40% były diesel, na trzecim miejscu uplasowało się LPG z 14%. Natomiast pojazdy z napędem hybrydowym to jedynie 1%.

Raport za rok 2020 pt. “Branża Motoryzacyjna” przygotowany przez Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego (PZPM) podaje, że w polskich fabrykach w 2020 roku wyprodukowano 428 tys. samochodów osobowych i lekkich dostawczych. To spadek o 31,2% w porównaniu z rokiem wcześniejszym, będący wynikiem czasowego zastopowania gospodarki w związku z pandemią COVID-19.

W ostatniej dekadzie Polski przemysł motoryzacyjny odnotował 100% wzrost mierzony produkcją sprzedaną. Ten niebagatelny sukces, czyniący motoryzację drugim największym sektorem przemysłowym w Polsce (10,1% udziału), nie jest kwestią przypadku, ale rezultatem konsekwentnej pracy przedsiębiorców oraz atrakcyjności inwestycyjnej kraju.

Zarówno w wymiarze liczb bezwzględnych, jak również w ujęciu jakościowym Polska w tej części Europy to kraj o największej liczbie osób w wieku produkcyjnym posiadających solidne wykształcenie techniczne, zarówno na poziomie średnim jak i wyższym. 1,4 mln studentów, z czego ponad 300 tys. na kierunkach inżynierskich stanowi potencjał, który przekłada się bezpośrednio na znakomite wyniki finansowe oraz jakościowe firm inwestujących w Polsce.

Aspekt wielkości kraju, jego zróżnicowania regionalnego i dostępu do zasobów kadrowych jest szczególną przewagą Polski w regionie Europy Centralnej w czasie kiedy walka o talenty przekłada się bezpośrednio na możliwość dalszego rozwoju firm motoryzacyjnych.

Warto zauważyć, iż wydajność pracy na jednego zatrudnionego w sektorze motoryzacyjnym w Polsce wyniosła w 2016 r. 770,9 tys. PLN, co pozycjonuje motoryzację wśród najbardziej wydajnych sektorów przemysłu przetwórczego.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *